Każdy dzień wczesnej terapii jest dla mnie szansą na szczęście.

2013/2014


Obecnie Agnieszka ma zdiagnozowane całościowe zaburzenie rozwoju w postaci autyzmu atypowego. Niestety medycyna nie zna jeszcze skutecznego lekarstwa na autyzm. Wszyscy specjaliści są jednak zgodni, że intensywna i systematyczna rehabilitacja może usamodzielnić osoby z autyzmem i znacząco poprawić jakość ich życia. Z uwagi na zakres problemów, Agnieszka wymaga codziennej, indywidualnej, i w konsekwencji kosztownej  terapii ruchowej, pedagogicznej i logopedycznej. Dla Agnieszki obecnie skuteczne są zajęcia prowadzone metodą 1 na 1, czyli sam na sam z terapeutą.
W 2013 i 2014 roku Agnieszka kontynuowała terapię logopedyczną i pedagogiczną. Uczestniczyła też  w zajęciach dogoterapii, rehabilitacji ruchowej i integracji sensorycznej. Agnieszka ma już 9 lat , ale nadal chodzi do przedszkola. W przedszkolu jest cały czas pod czujnym okiem „swojej”  pani, która prowadzi z Agą zajęcia 1 na 1 oraz uczy zabawy z innymi dziećmi w grupie. Agnieszka kontynuowała wyjazdy z tatą do Krakowa, aby doskonalić czynną i bierną znajomość mowy pod kierunkiem logopedy pracującej  tzw. metodą krakowską.
Ciągle jednak poszukujemy drogi, która pomoże Agnieszce spontanicznej i skuteczniej wykorzystać mowę do komunikacji, a samą komunikację uczyni łatwiejszą i naturalniejszą. Zainspirowani spotkaniem z Raunem  Kaufmanem, popularyzatorem niedyrektywnej terapii autyzmu, od 2013 roku wprowadziliśmy wiele elementów tej terapii. Ta grupa  metod pracy i zabawy  z dziećmi autystycznym (np. terapia więzi, terapia zabawą) oparta  jest na „podążaniu za dzieckiem”,  akceptacji  inności osoby z autyzmem i j postawie nie oceniającej. Na tej nowej drodze wspierają nas specjaliści z fundacji „Być bliżej siebie” z Warszawy oraz ”Zrozumieć autyzm” z Łodzi.
Agnieszka ma nadal ograniczony plan zajęć, aby uniknąć „przestymulowania”  układu nerwowego zbyt duża ilością bodźców. Zajęcia, w których uczestniczy, odbywają się w spokojnym otoczeniu, bez nadmiaru wrażeń dźwiękowych i wzrokowych. Nadal dominuje terapia 1 na 1. Ale w czasie zajęć grupowych np. rytmiki w przedszkolu Agnieszka już  lepiej niż kiedyś  radzi sobie z bardziej chaotycznym, hałaśliwym i nieprzewidywalnym otoczeniem